Ouderen Vereniging Zijpe.nl

Nieuwsbrief juli augustus 2022

Beste mensen.

Uitje ouderen vereniging Zijpe.

Het is 1 juni, tijd voor ons jaarlijkse uitje, wat na twee jaar wachten weer kon doorgaan.
Om 8.10 verzamelden er een aantal ouderen bij de bloemenstal aan de Sint Maartensvlotbrug.
Maar de bus was niet in zicht. Door een fout bij de planning stond de bus te wachten in Sint-Maartensbrug. De chauffeur die ook niet zo gauw wist wat te doen besloot dan eerst de mensen uit het Zand op te gaan halen die ook al een poos stonden te wachten. Maar ja de brug, was eruit dus over de Kooibrug richting de Vlotbrug en dat duurt natuurlijk even.
Gelukkig had een van ons contact weten te leggen met een van de bestuursleden zodat we wisten dat de bus onderweg was. En ja hoor om 9.45 was er de bus en kon ons reisje wel wat later dan de bedoeling beginnen.
We reden naar Vinkeveen en werden ingescheept voor een rondvaart op de Vinkeveense plassen en op de boot lieten wij de koffie met gebak lekker smaken. Wat een groot water waar het goed toeven was. Langs de enorme huizen waar bekende artiesten wonen en langs de lang gerekte eilandjes die in gebruik waren geweest als droog veld voor de nog natte turf.
Er is nu een mooi natuurgebied waar de watersport centraal staat.
Na de vaartocht, reden we over de snelweg naar Oosterwijk waar in Restaurant Herberg de Lingehoeve een heerlijk maaltijd op ons stond te wachten.
In de middag reden we naar de Haarlemmermeer en bezochten we de rozenkas.
Rozen en Radijs waar we uitleg kregen over het kweken van rozen. Dit was heel bijzonder, de rozen waar wij zaten waren niet mooi maar meer een onderzoek project om erachter te komen waarom dingen gebeuren wat betreft ongedierte en andere ongerechtigheid. De man die ons het verhaal vertelde was een mooie verteller en deed ons ook verbazen.
Na een wandeling door de tropische tuin en het aankopen van de prachtige rozen en andere planten gingen we weer op weg naar huis. De voorzitter bedankte de chauffeur voor het goede rijden. Door dat alles wat later was dan gepland kon de picknick die we anders nog gebruikte niet door gaan en namen we ons broodje mee naar huis.
Ondanks het malle begin toch een heel geslaagde dag.
Annalies Klaver

Gevonden.

Er is een donker blauwe regenjas gevonden, deze was achtergebleven in de bus tijdens de vakantieweek van eind mei.
Info Arie Derksen 06-23336861

Fitness.

In de vorige nieuwsbrief heeft niet duidelijk gestaan wat de bijdrage van de leden moet zijn, als zij via onze vereniging lid zijn van de sportschool.
Vanaf 1 oktober gaat de bijdrage naar 20 € per maand.
Ook nieuwe leden die zich aanmelden bij de sportschool moeten nu 20 € per maand betalen.

Activiteiten.

De activiteiten zijn begonnen, er is veel animo voor de BBQ’s kaarten en visgastdagen.
Dus alle 5 de bijeenkomsten zijn gaan door of zijn al doorgegaan.

Woensdag 24 augustus is het stranduitje.

Museumboerderij
Voorafgaand gaan we s ’morgens naar Museumboerderij West Frisa in Hoogwoud Koningspade 31, 1718 MP
Om 10.30 uur beginnen we met koffie met gebak. Daarna krijgen we een rondleiding in deze boerderij.
Adriaan Donker werd op 28 juli 1916 te Hoogwoud geboren en had al vroeg grote belangstelling voor het verzamelen van cultuurhistorisch waardevolle voorwerpen. Hij liet zijn verzameling graag zien: zijn eerste gastenboek dateert al uit 1941.Na het overlijden van zijn vader in 1964 realiseerde hij volledig zijn museale droom.
Adriaan legde zich toe op het uitbreiden van de verzameling boerenvoorwerpen van zijn ouders. In een twintigtal jaren ontstond zo een omvangrijke collectie, die zowel prehistorische voorwerpen bevat als boerenmeubilair, textiel en serviesgoed.
In de bescheiden winkel van de kapberg bieden wij sinds kort ook jam en honing aan. Daarnaast kunt u in onze winkel ook terecht voor diverse andere streekproducten.
Voor meer informatie kijk op www.museumboerderijwestfrisia.nl
Misschien heeft u de uitzending gevolgd van Binnenste Buiten, daar is uitgebreid aandacht besteed aan deze bijzondere boerderij.
Vervoer onderling regelen. Mocht dit een probleem zijn, geef dit door aan een van de contactdames.
Museumboerderij
U kunt zich ook alleen voor het strandetentje opgeven. De prijs blijft hetzelfde.
Om 13.00 uur worden we verwacht in St. Maartenszee. Vanaf het grote parkeerterrein van Sint Maartenszee worden we met het busje door de duinen naar het restaurant gebracht waar we gaan eten.
Dit keer gaan we naar paviljoen Noord.
Daar gaan we een soepje eten, saté en een ijsje toe.
Om ongeveer 15.00 uur worden we teruggebracht. U kunt zich tot 17 augustus opgeven bij Hennie.
De kosten voor deze dag zijn 20 euro Over te maken op rek nr. NL27RBRB0919931057 t.n.v. O.V.Z.

Zwemprogramma 2022/2023.

We gaan er weer van uit dat we kunnen starten in september en dat wij u allen (zij die al 2022 hebben gezwommen) dan weer terugzien.
Indien u het komend seizoen niet kunt / wil zwemmen, laat het ons even weten.
In Campanula starten de maandaggroepen van Margo Smit weer in september.
De Maandaggroepen beginnen om 11.00 uur en 11.45 uur. De data zijn:
Sept. 5 – 12 – 19 – 26
Okt. 3 - 10 - 24 - 31
17 oktober herfstvakantie.
Nov. 7 – 14 – 21 – 28
Dec. 5 – 12 – 19
26 december en 2 jan kerstvakantie.
Margo rekent weer op jullie.
Kosten € 60.- alleen voor leden van de OVZ.
Van tevoren voldoen en overmaken op ons rek.nr. Voor september.
Banknummer. NL27RBRB 0919 9310 57 t.n.v. o.v.v. Zwemmen.
De dinsdaggroepen onder leiding van Marjan Bregman om 8.30 uur en 9.15 uur.
September 6 – 13 – 20 - 27
Oktober 4 - 11 – 25
18 oktober herfstvakantie.
November 1 - 8 – 15 – 22 – 29
December 6 – 13 – 20
26 dec en 3 jan kerstvakantie.

Rookmelders in huis vanaf 1 juli verplicht.

Vanaf 1 juli zijn rookmelders in alle woningen verplicht. Op iedere verdieping van een huis waar gewoond wordt, moet minstens één goedgekeurde rookmelder hangen.
Ook huurders kunnen deels verantwoordelijk zijn voor de rookmelders.

Alzheimer Café Schagen.

Op woensdagavond 13 juli organiseren we weer een Alzheimer Café in het Restaurant van Woonzorgcentrum De Bron aan de Kogerlaan in Schagen.
Tijdens het Alzheimer Café wordt er een onderwerp behandeld, kunt u elkaar ontmoeten, informatie uitwisselen en aan de aanwezige professionals vragen stellen.
Bij de informatietafels kunt u folders en andere materialen inzien of boeken met betrekking tot dementie lenen.
Het onderwerp van de avond is: Mijn vader, Alzheimer en ik.
Deze avond neemt schrijfster Esmir van Wering ons mee in haar verhaal over het ziekteproces van haar vader. Ondanks dat dit proces niet makkelijk was, heeft het haar en haar vader veel herkenbare, ontroerende en vrolijke momenten opgeleverd.
Een interessante avond die vanwege de zomerstop wordt afgesloten met een hapje en een drankje.
Inloop 19:15 uur met koffie en thee.
Het onderwerp start om 19:30 uur en duurt tot ongeveer 21:30 uur.
De toegang is gratis. Aanmelden is NIET nodig.
Mensen met dementie, mantelzorgers, professionals, mensen in opleiding, vrijwilligers in de zorg en overige belangstellenden, kunnen zich aanmelden voor de maandelijkse informatie over deze bijeenkomsten bij b.palsma@alzheimervrijwilligers.nl.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Mevr. Rensing (06-2237 2553).
Wij wensen ieder een fijne zomer toe en misschien zien we elkaar bij een van onze activiteiten.
Strand

Contactdames