Ouderen Vereniging Zijpe.nl

NIEUWSBRIEF juli-augustus 2019

Beste Mensen,

Een dubbele nieuwsbrief, in augustus komt geen aparte nieuwsbrief uit.
De regen valt weer met bakken uit de hemel, mooi weer om de nieuwsbrief in elkaar te zetten.

5 Juni daguitje.

Wat was het weer een gezellige dag. Onderweg koffiegedronken en met een lekker gebakje erbij, Daarna door het mooie Drenthe gereden. Er lagen heel wat bomen plat en er lagen her en der wat dakpannen.
Wij moesten onze route aanpassen omdat de weg geblokkeerd was. Knap hoe de chauffeur door zo’n nauw straatje achteruit terug kon rijden.
Een heerlijk diner gehad. Daarna door naar de advocaten-likeuren proeverij. Dat ging er allemaal goed in en het nodige werd ook ingeslagen, zodat men er thuis ook nog van kon genieten. Tijdens de picknick onderweg was het gelukkig droog. Om 19.00 uur kwamen we ’t Zand weer binnen rijden. Een geslaagde dag, met dank aan Hennie en Ellie.

De bijdrage voor de visgastdagen en BBQ is verlaagd naar 10 euro p.p.

Leden die al 15 euro hadden betaald hebben dit inmiddels teruggestort gekregen.
De bijeenkomsten voor de BBQ 24 juli en visgastdagen ( 3 en 17 juli) zijn in de kantine van Geel-Zwart, Willem ’t Hartplein 8 in ’t Zand.

24 juli BBQ.

Er is nog ruimte. U kunt zich nog aanmelden voor deze BBQ. De Barbecue begint om 16.00 uur met een drankje en hapje en rond 17.00 uur gaan de (gas) Barbecues aan.
Er is altijd voldoende vlees, en u hoeft niet zelf achter de BBQ, het wordt voor u klaar gemaakt, er zijn verschillende heerlijke salades, rauwkost en fruit. Tot slot een ijsje.
Rond 19.30 uur gaat u weer op huis aan. U kunt zich aanmelden via de contactdames, het emailadres of Ellie de Vogel 0224-573025.
De kosten zijn deze keer € 10,00 De kosten van deze BBQ van tevoren overmaken op de rekening van de OVZ NL 27RBRB0919931057 t.n.v. O.V.Z.

26 juni en 10 juli Klaverjassen en Keezen.

Er zij nog een paar plaatsen beschikbaar. We beginnen om 13.30 uur. Er is koffie `n drankje en hapje.
Net als vorig jaar kijken we aan het eind van de 2de middag wie de hoogste score heeft gehaald en deze keer met de wisselbeker naar huis gaat, en wie 2de, 3de of de poedelprijs wint.
Aanmelden bij Ans Kruijer of bij de contactdames of via de mail.
Deze middagen zijn gratis.
Deze middagen worden gehouden bij Ans Kruijer. Belkmerweg 127 Schagerbrug. De vlag van OVZ hangt en geeft aan waar u zijn moet.

Visgastdagen.

3 Juli nog 2 plaatsen beschikbaar.
En op 17 juli zijn ook nog 2 plaatsen beschikbaar.
U kunt zich aanmelden bij een van de contactdames. Of bij Ellie de Vogel 0224573025 of via de e-mail van de OVZ.
De kosten voor deze dag zijn € 10.00
De koffie staat om 11.00 uur klaar. Rond ± 13.00 uur is tijd voor gebakken scholfilets, salade en al wat erbij hoort. Roomijs met vers fruit tot slot.
En voordat u naar huis gaat, gaan we nog een spelletje Bingo spelen met kleine prijsjes.
Bij binnenkomst graag gepast betalen.

28 augustus het stranduitje.

S ’morgens gaan we naar Hortus Overzee in Den Helder. Om 9.15 aanwezig zijn. Om 9.30 start de rondleiding door een gids.
De groep wordt in tweeën gedeeld. 1 groep gaat koffiedrinken met… de andere groep gaat met de gids mee. Er zijn dus 2 groepen van 18 personen die met de gids mee kunnen.
Op volgorde van aanmelding wordt u geplaatst. Bent u niet ingedeeld, kunt u natuurlijk gewoon rondkijken. Laat u verrassen, verwonderen en inspireren in onze sfeervolle kassen en geheime tuinen. Er is een prachtige, kleurige collectie in- en uitheemse planten, maar ook een rustgevende Japanse tuin met stromend water, natuurstenen bruggetjes, koikarpers, schildpadden en natuurlijk veel mooie planten.
Hortus Overzee U kunt zich ook alleen voor het strandgebeuren opgeven. De prijs blijft hetzelfde. Vervoer onderling regelen. Mocht dit een probleem zijn, geef dit door aan een van de contactdames.
Om 12.30 uur worden we verwacht in St. Maartenszee. Met het busje door de duinen naar het restaurant waar we gaan eten.
Om ongeveer 15.00 uur worden we teruggebracht. U kunt zich tot 21 augustus opgeven bij Hennie.
De kosten voor deze dag zijn 15 euro Over te maken op rek nr. NL27RBRB0919931057 t.n.v. O.V.Z.

Informatiebijeenkomst in Petten 19 juni.

Een aantal organisatie zoals Wooncompagnie, Mantelzorgcentrum, Brandweer, Wonen Plus Welzijn en de Ouderenvereniging Zijpe waren hier van de partij.
Sigge van der Veek, wethouder Samenleving van de gemeente Schagen, verzorgde tijdens de bijeenkomsten de aftrap. Het is goed, dat mensen weten wat er mogelijk is als ze langer zelfstandig thuis willen blijven wonen, stelde hij.
Er kan namelijk vaak meer dan wordt gedacht, waardoor ze ook daadwerkelijk langer thuis kunnen blijven wonen. En dat is op welke organisaties zij in deze gevallen een beroep kunnen doen, aldus Esther van Vugt, Welzijnsconsulente bij Wonen Plus Welzijn.
De organisatie gaven een kort verslag omtrent mogelijkheden om langer zelfstandig te wonen.
Thema’s zoals wonen, woonomgeving, Gezondheid en activiteiten en sociale contacten. Met name dat laatste onderwerp is natuurlijk van onze vereniging van toepassing. Ellie de Vogel voerde het woord namens de vereniging en gaf aan wat wij zoal kunnen bieden, zoals:
Voorlichtingsbijeenkomsten;
(Verkeer, hulpmiddelen, notaris, dementie, wijkteams)
Activiteiten;
zoals, dagjes uit, vakantieweek, klaverjassen, BBQ, visgastdagen stranduitje.
Bewegen;
4 zwemgroepen van 20 personen
80 leden gaan naar de sportschool in ’t Zand.
En wij zijn in overleg met de Zonnebloem, Rode Kruis en Parochie over opstarten van een inloopcentrum in ’t Zand. Schagerbrug en Petten kennen dit al. Zie bericht hieronder.

Inloophuis ’t Zand.

Arie Derksen en Ellie de Vogel zijn naar een bijeenkomst geweest over een eventuele mogelijkheid tot inloophuis in ’t Zand.
Dit als navolging van de inloopcentra in Schagerbrug of de D.O.P. in Petten.
In samenwerking met de Zonnebloem, Rode Kruis en Parochiebestuur ’t Zand wordt dit nader uitgewerkt. Deze ongedwongen bijeenkomsten vinden dan plaats in de parochiezaal.
Hier komen we later nog op terug als de plannen wat concreter zijn geworden.

Meldpunt Vangnet & Advies van de GGD.

Maakt u zich zorgen om iemand in uw omgeving? Het Meldpunt Vangnet en Advies is er voor u!
Meldpunt Vangnet & Advies draagt zorg voor mensen die daar meestal zelf niet om vragen maar deze zorg wel nodig hebben. We leiden de cliënt toe naar passende hulpverlening of kunnen hierover adviseren.
Het meldpunt is voor iedereen die zich zorgen maakt over mensen in zijn of haar omgeving: buren, familie, vrienden of bekenden. Professionals kunnen contact opnemen voor overleg of advies over complexe zorgsituaties.
Bij het Meldpunt Vangnet & Advies kunt u meldingen doen of advies vragen over mensen die:
• vreemd en zorgwekkend gedrag laten zien
• niet weten waar zij met hun probleem naar toe kunnen
• diep in de schulden zitten en geen hulp zoeken
• dak- of thuisloos zijn of dreigen te worden
• vereenzamen
• zichzelf verwaarlozen of worden verwaarloosd
• hun woning ernstig verwaarlozen
• in andere zorgwekkende situaties verkeren
U kunt uw zorgen (anoniem) melden door het meldpunt te bellen via 088-0100526 of via e-mail centraalmeldpunt@ggdhn.nl

Biljart toernooi.

Cultuurschuurbokaal 2019 van 12 augustus tot en met 16 augustus a.s. in de Cultuurschuur te Wieringerwerf.
De finale vindt plaats op zaterdag 17 augustus. Inschrijfkosten bedragen € 10,- incl. koffie en cake bij ontvangst, soep en één broodje bij de lunch en enige hartige versnaperingen. Kortom alles voor een gezellige dag!
Elke deelnemer speelt 1 dag in de voorronde. Men kan aangeven op welke dag men wil spelen.
Opgeven kan op email wl.steenbakker@quicknet.nl en tel 0227601667 U bent van harte welkom.

Zwemprogramma 2019/2020.

In Campanula starten de maandaggroepen van Margo Smit weer in september.
De Maandaggroepen beginnen om 11.00 uur en 11.45 uur. De data zijn:
Sept. 2 – 9 – 16 – 23 - 30
Okt. 7- 14 - 28
21 oktober herfstvakantie
Nov. 4 – 11 – 18 – 25
Dec. 2 – 9 – 16
23 en 31 december kerstvakantie
Jan. 6 - 13 – 20 – 27
Febr. 3 – 10 – 24
17 februari voorjaarvakantie.
Maart 2 – 9 – 16 – 23 - 30
April 6 Laatste keer.
Margo rekent weer op jullie
Er is geen ruimte voor meer zwemmers in deze groepen. Kosten € 60.- voor leden van de OVZ. Niet leden betalen € 75.
a.u.b. van tevoren voldoen en overmaken op ons rek.nr. Voor september.
Banknr. NL27RBRB 0919 9310 57 t.n.v. o.v.v. Zwemmen

De dinsdaggroepen onder leiding van Barend Gottmer om 8.30 uur en 9.15 uur.
September 3 – 10 – 17 - 24
Oktober 1 - 8 – 15 – 29
22 oktober herfstvakantie
November 5 – 12 – 19 – 26
December 3 – 10 – 17
24 dec en 31 dec kerstvakantie
Januari 7 – 14 – 21 - 28
Februari 4 – 11 – 25
18 februari voorjaarvakantie
Maart 3 – 10– 17 – 24 - 31
April 7 de laatste keer.
Op dinsdag is er om 8.30 en om 9.15 nog ruimte voor 2 personen.
Ook Barend hoopt ieder weer terug te zien.
De kosten € 60.- voor leden van de OVZ. Niet leden betalen € 75. A.u.b. van tevoren voldoen en overmaken op ons rek.nr. Voor September
Banknr. NL27RBRB 0919 9310 57 t.n.v. o.v.v. Zwemmen

Fitness.

Voor degene die niet automatische afschrijven. Denkt u ook nog aan de betaling van de fitness, het half jaar is weer voorbij. De kosten zijn hetzelfde gebleven 102 € voor 6 maanden. 51 € euro voor 3 maanden. Op bovenstaand rek nr. onder vermelding van Fitness.
BBQ 19 juni is alweer voorbij, een gezellige bijeenkomst en een bijzondere gast. In de kantine zaten 2 eksters waarvan 1 exemplaar het blijkbaar heel gezellig vond en niet naar buiten was te krijgen.
Wij hadden folders neergelegd met informatie van de bijeenkomst in Petten. De brandweer geeft gratis advies ( en brandmelder) om brand zoveel mogelijk te voorkomen. Info Bij Arie Derksen 0623336861

Voor degene die met vakantie gaan, het bestuur wenst u een fijne vakantie.

Contactdames
algemeen Riet Deutekom 0226-381912