Ouderen Vereniging Zijpe.nl

Oudere Nieuwsbrief

NIEUWSBRIEF juni 2019

Beste Mensen,

We hebben alweer een paar prachtige dagen gehad, het was met Pasen prachtig weer, schitterende bloemenvelden. De zomeractiviteiten zitten er alweer aan te komen. Kortom, we hebben er zin in.

Rectificatie.

Kascontrole,
Mevr. Roos van der Klauw is af getreden. Zij heeft dit 2 jaar gedaan, waarvoor onze hartelijke dank.
De kascommissie bestaat in 2020 uit Johan Vrugt (in 2020 aftredend) en Annemarie Boersen. Sjaak Hes is reserve.
Graag Gedaan

Graag Gedaan Oud Zijpe.

Telefoon 06-57 150 110 Bereikbaar op ma, woe, vrijdag tussen 9 en 10.30 uur.
Inmiddels is Graag Gedaan een begrip in de dorpen van Oud Zijpe.
Voor vervoer én begeleiding voor de oudere en minder mobiele mens naar uiteenlopende bestemmingen zoals huisarts, ziekenhuis of een bezoekje.
Dit tegen een km prijsvergoeding. Er is veel mogelijk. Informeert u gerust even bij de vrijwilligers op telefoonnummer 06- 57 150 110 of via graaggedaanoz@gmail.com.
Wellicht tot ziens!

5 Juni daguitje volle bus grote bus).

Er was veel animo, we hebben een grotere bus besteld. U kunt zich hier niet meer voor opgeven.
We hebben een extra opstapplaats, de Zandstee om 8.40 uur.

19 juni BBQ en 24 juli BBQ.

Voor de BBQ is er nog ruimte om u aan te melden. De Barbecue begint om 16.00 uur met een drankje en hapje en rond 17.30 uur gaan de (gas) Barbecues aan.
Er is altijd voldoende vlees, en u hoeft niet zelf achter de BBQ, het wordt voor u klaar gemaakt, er zijn verschillende heerlijke salades, rauwkost en fruit.
De BBQ steken we om 17.00 uur aan. Tot slot een ijsje. Rond 19.30 uur gaat u weer op huis aan.
U kunt zich aanmelden via de contactdames, het emailadres of Ellie de Vogel 0224-573025.
De kosten zijn deze keer € 10,00 De kosten van deze BBQ van tevoren overmaken op de rekening van de OVZ NL27RBRB0919931057 t.n.v. O.V.Z.

26 juni en 10 juli Klaverjassen en Keezen.

Op deze 2 Woensdagmiddagen wordt er weer voor de Wisselbeker gespeeld.
Meldt u ook hiervoor op tijd aan. We beginnen om 13.30 uur. Er is koffie `n drankje en hapje.
Net als vorig jaar kijken we aan het eind van de 2de middag wie de hoogste score heeft gehaald en deze keer met de wisselbeker naar huis gaat, en wie 2de, 3de of de poedelprijs wint.
De wisselbeker is nu in handen van de dames Roos van de Klaauw en Co Boersen.
Aanmelden voor 1 of 2x klaverjassen, incl. koffie, drankje, hapje en misschien `n prijs bij de contactdames of Ellie de Vogel 0224573025 of via de mail.
Deze middagen zijn gratis.
Deze middagen worden gehouden bij Ans Kruijer. Belkmerweg 127 Schagerbrug. De vlag van OVZ hangt en geeft aan waar u zijn moet.
Kees bord

3 Juli en 17 juli visgastdagen.

U kunt u zich aanmelden bij een van de contactdames. Of bij Ellie de Vogel 0224573025 of via de e-mail van de OVZ.
De kosten voor deze dag zijn € 10,00.
Bij binnenkomst koffie met koek, ’n sapje advocaatje met slagroom, een wijntje of biertje. Spelletjes doen of gezellig bijkletsen. De koffie staat om 11.00 uur klaar.
Rond ± 13.00 uur is tijd voor gebakken scholfilets, salade en al wat erbij hoort. Roomijs met vers fruit tot slot.
En voordat u naar huis gaat, gaan we nog een spelletje Bingo spelen met kleine prijsjes.
Bij binnenkomst graag gepast betalen.

28 augustus het stranduitje.

Hierover in de volgende nieuwsbrief meer informatie.

Kort Reisverslag Vakantie ouderenbonden en ouderenvereniging Zijpe.

Naar Soest in Nordheim-Westfalen.
Maandag 13 mei verzamelden wij ons allen in gebouw onder de Acacia’s in Schagen waar onze opstapplaats was, onder het genot van een kopje koffie werden kennismakingen vernieuwd of gedaan.
Om 9.30 uur vertrokken wij richting Soest de bus gereden door Wouter een enthousiaste chauffeur.
In Veenendaal hadden we een plasstop waar onze vrijwilligster Hennie Jaarsma onwel werd en na rijp beraad besloten werd om een ambulance te bellen voor haar. Hennie werd per ambulance naar het ziekenhuis in Utrecht gebracht maar is gelukkig dezelfde dag weer naar huis gegaan. Omdat ik met haar ben mee gegaan kan ik over de verdere dag niets schrijven; ik kwam om 22.15 uur in het hotel aan waar ik hoorde dat de verdere reis goed was verlopen.
Dinsdag 14 mei na het ontbijt hebben we een wandeling gemaakt door het park het dorp in onder leiding van een Nederlandssprekende gids; hij vertelde boeiend over de geschiedenis van Soest en bracht ons naar leuke bezienswaardigheden.
Na de lunch maakten we een rondrit door het Sauerland en kwamen uit bij het paleis in Bad Arolsen waar het paleis stond waar koningin Emma is opgegroeid; we werden rondgeleid door een Belgische gids die met veel humor de geschiedenis van het paleis en koningin Emma vertelde dit was heel interessant, leerzaam en amusant. ’s Avonds werd er een quiz gehouden over hetgeen we s ’morgens hadden gehoord en zaken rond het hotel en de omgeving.
Woensdag 15 mei maakten we een rondrit door het Sauerland naar Winterberg waar we ons lunchpakket konden opeten. S ’middags gingen we naar Willingen waar we een glasblazerij bezochten en leerden dat glasblazen nog niet zo eenvoudig was. Tevens konden we ook gelijk souvenirs kopen. S ’avonds was de altijd gezellige bingoavond omdat Hennie er niet was heb ik dat gedaan en kon vele leuke prijsjes weggeven.
Donderdag 16 mei ’s ochtends waren we vrij maar konden met een rondvaarttreintje naar het dorp s ’middags zijn we naar de Warsteiner brouwerij geweest heel indrukwekkend we werden in een treintje rondgereden en kregen na afloop bier en soep. De avond werd doorgebracht met muziek en spelletjes doen.
Vrijdag 17 mei gingen we naar de Mohensee voor een rondvaart en daarna door naar Bad Sassendorf waar de lunch konden gebruiken en winkelen in het stadje en naar de mooie tuinen konden kijken. S ‘avonds was de beroemde Schageravond waar we konden genieten van muziek en optredens van elkaar Dit was zeer geslaagd.
Zaterdag 18 mei was het tijd om weer naar huis te gaan, na een bezoek aan een winkelcentrum in Obersdorff gingen we naar Wognum voor en smakelijk afscheidsdiner. En waren we om 19.30 uur weer terug in Schagen.
We kunnen terugkijken op een geslaagde vakantie met dank aan Leen, Marianne en Hennie.
Arie Derksen Voorzitter Ouderen vereniging Zijpe.

Drie informatiebijeenkomsten voor mensen van 65 jaar en ouder.

Langer zelfstandig thuis wonen: hoe doe je dat?
Veel mensen willen graag zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen, maar weten niet altijd even goed wat de mogelijkheden zijn. Dat blijkt uit een enquête die Wonen Plus Welzijn, de gemeente Schagen en Wooncompagnie recentelijk hielden. Daarom organiseren deze partijen in juni en juli drie informatiebijeenkomsten voor bewoners vanaf 65 jaar.
Dit doen zij samen met Mantelzorgcentrum Schagen, de Algemene Ouderenbond en de seniorenadviseurs van Wonen Plus Welzijn. Tijdens de bijeenkomsten krijgen bezoekers informatie en advies op maat.
De bijeenkomsten worden gehouden in Petten (18 juni), ’t Zand (25 juni) en Callantsoog (2 juli).

Opzet informatiebijeenkomsten.

Aan het begin van de bijeenkomsten vertellen Wooncompagnie, Wijkteam Schagen, Wonen Plus Welzijn en Mantelzorgcentrum Schagen in het kort wat hun organisatie kan betekenen voor mensen die langer zelfstandig thuis willen wonen. Verder stelt de Algemene Ouderenbond zich voor. Vervolgens kunnen de bezoekers bij verschillende kraampjes de informatie ophalen waar zij naar op zoek zijn.

Welke hulp is mogelijk?

Waar moet ik aan denken als ik zo lang mogelijk zelfstandig wil wonen? Wat zijn de mogelijkheden binnen mijn eigen of andere woning? Welke partijen kunnen me ondersteunen? Op deze en andere vragen krijgen bezoekers tijdens de bijeenkomsten persoonlijk antwoord.

Informatie op maat.

Sigge van der Veek, wethouder Samenleving van de gemeente Schagen, verzorgt tijdens de bijeenkomsten de aftrap. Het is goed, dat mensen weten wat er mogelijk is als ze langer zelfstandig thuis willen blijven wonen,’ stelt hij. ‘Er kan namelijk vaak meer dan wordt gedacht, waardoor ze ook daadwerkelijk langer thuis kunnen blijven wonen. En dat is belangrijk, want hierdoor zijn zij in staat om deel te blijven nemen aan het maatschappelijk leven.

Hulp bij klusjes.

Sommige bewoners worden geconfronteerd met het feit dat traplopen steeds moeizamer gaat, Of ontdekken dat het koken niet meer lukt. Het kan ook zijn dat ze ondersteuning willen bij klusjes in en om huis. Of hulp nodig hebben bij het zoeken naar een andere woning. Het is belangrijk dat mensen weten op welke organisaties zij in deze gevallen een beroep kunnen doen, aldus Esther van Vugt, Welzijnsconsulente bij Wonen Plus Welzijn.

Waar, wanneer en hoe laat?

De eerste bijeenkomst vindt plaats in de Multifunctionele Ruimte in Petten op dinsdag 18 juni, van 15.00 tot 16.30 uur.
In ’t Zand/Oudesluis zijn geïnteresseerden van harte welkom in de Jonge Prins, op dinsdag 25 juni, van 14.00 tot 15.30 uur.
De bijeenkomst in Dorpshuis Kolfweid in Callantsoog vindt plaats op dinsdag 2 juli, van 15.00 tot 16.30 uur. Tijdens de bijeenkomst in Callantsoog is overigens niet alleen Wooncompagnie, maar ook Woningstichting Den Helder aanwezig.

Aanmelden.

Geïnteresseerden kunnen zich nu al aanmelden bij Wonen Plus Welzijn, via telefoonnummer 0224-291042. Aanmelden kan tot twee weken vóór de betreffende bijeenkomst.
Contactdames
Burgerbrug Riet Deutekom 0226-381912
Petten Betty Hes 0226-320307
't Zand Tonny Boersen 0224-593369
Callantsoog Lies Spijker 0224-582005
Schagerbrug Ineke Stuijvenberg 0224-571533

Jaaroverzicht 2018

Maandag 15 januari hebben wij onze nieuwjaarsbijeenkomst gehouden in de “Jonge Prins”. Het was weer een gezellige middag in de Jonge Prins, een hapje drankje en spelletjes. Tot slot een heerlijke broodmaaltijd.

Thalia Muziektheater.

U werd uitgenodigd voor de try-out van de musical “The Wizz”. Een aantal leden hebben daar gebruik van gemaakt.

Maandag 16 april hebben wij onze ledenvergadering gehouden.

Het was een goede bijeenkomst. We staan er financieel goed voor. Het leden aantal was iets gestegen. Er wordt veel gebruikt gemaakt van de sportschool Mulifit. Verder is het zwemmen ook erg geliefd. Dat zijn gezellige wekelijkse bijeenkomsten.

VAKANTIEREIS 14 mei t/m 19 mei 2018 naar Gaasterland in Friesland.

Leuke uitstapjes naar onder meer Aqua Zoo, het Woudastoomgemaal, In Hindelopen het schaatsmuseum, een bierbrouwerij, Douwe Egbertsmuseum en als laatste hebben we Urk bezocht, Het was Urkedag, allemaal marktkraampjes. Het was weer een geslaagde week met dank aan Leen, Marianne en Hennie.

Woensdag 6 juni was onze dagtocht naar het Oude Ambacht en speelgoedmuseum in Terschuur.

Veel herkenning van alle opgeslagen artikelen. Van een heerlijke maaltijd genoten en onderweg weer heerlijk gepicknickt. Het weer zat mee. Met dank aan Hennie voor al het werk.

Woensdag 20 juni en 25 juli kon u weer BBQ bij Geel-Zwart kantine.

Het waren weer gezellige bijeenkomsten. Omdat we weer 2 groepen hadden waren de groepen niet al te groot.

Woensdag 28 juni en 12 juli kon u weer meedoen met klaverjassen en dit keer ook met Keezen.

Deze middagen werden gehouden bij Ans Kruijer. De wisselbeker is gewonnen door de Mevr. Roos en Mevr. v.d. Klaauw, 2e werden Martin de Rooij en Heinz Jani Bijl en Ella werden 3e en poedelprijs ging naar Heidi Tromp en Corrie de Rooij. Het waren gezellige bijeenkomsten met een hapje en een drankje.
Met dank aan Ans voor haar gastvrijheid.

Woensdag 4 juli en 18 juli waren de visgastdagen.

Deze dagen zijn altijd favoriet, goed bezet. Vooraf een spelletje kaarten of wat dan ook. Men liet zich de koffie, drankjes en hapjes, de gebakken vis, salade en ijs weer goed smaken. Het spelletje Bingo tot slot was deze dagen weer een leuke afsluiter. Dankzij onze vrijwilligsters waren het geslaagde bijeenkomsten. Waarvoor dank.

Bingo in Callantsoog.

De bingobijeenkomsten In de Kolfweid in Callantsoog worden drukbezocht, met dank aan Bonny van Soest. Zij wordt geholpen door R van Ee en W Venema, waarvoor onze dank. Bonny zorgt ook voor het uitzetten van de nieuwsbrieven in Callantsoog. Bonny bedankt.
De voorzitter heeft ook weer zijn best gedaan om mooie prijzen aan te leveren.

Het zwemseizoen liep ten einde in april.

Margo Smit geeft op maandag les. Beide groepen op de maandag zitten vol. Er was een wachtlijst. Op dinsdag geeft Barend Gottmer les. Er zijn nog een paar plaatsen beschikbaar. Na afloop van het seizoen worden beide dagen afgesloten met koffie en wat lekkers erbij namens de vereniging.

Een aantal dames zijn gaan wandelen iedere week ter vervanging van het zwemmen.

Iedere maandag om 10.00 werd er afgesproken bij de plat stenen bank in Petten, voor ± 1 uur flink doorstappen.

Van 13 tot 18 augustus is er een biljarttoernooi gehouden in de Cultuurschuur in Wieringerwerf.

Een aantal van u heeft daaraan deelgenomen.

Het stranduitje op 15 augustus was weer volgeboekt.

Voorafgaande aan ons strandbezoek zijn we in Schagen naar het Trekkers en kantklosmuseum en geweest.
Het was droog weer, maar winderig. Daarna op naar het strand, met speciale busjes naar boven. Sommige van ons gingen lopen. Daarna heerlijk gegeten en met een tevreden gevoel naar huis.

Mozaïeken 17 oktober.

Met gekleurde steentjes een werkstuk maken. Er waren mooie stukjes bij en het was weer een gezellige bijeenkomst. De middag werd gehouden bij Ans Kruijer Men kon hier gratis aan deelnemen.

Voorlichting Alzheimer op 15 november.

In “de Jonge Prins” Het was een drukbezette bijeenkomst. Een prachtig lezing werd er gegeven door Nel Teeuwisse van Alzheimer Stichting Nederland. Zij runnen ook het Alzheimer Café in de Bron in Schagen.
Wij kregen uitleg over verschillende vormen van dementie. Wat zijn de verschillen. Hoe is het verloop, de fases. Hoe om te gaan met mensen die dementie hebben. En hoe beleven mantelzorgers het. Een zeer boeiende middag.

Op 14 november weer kerstkaarten gemaakt.

De middag werd gehouden bij Ans Kruijer, Jannie Glebbeek heel hartelijk bedankt voor je bijdrage.

Kerststukjes woensdag 10 en donderdag 11 december.

Deze middagen waren weer volgeboekt. Er waren heel mooie stukjes gemaakt met kerstverlichting erin. Het waren gezellige bijeenkomsten en ieder ging tevreden met een stukje naar huis. Alle vrijwilligster ontzettend bedankt voor jullie inzet.

Fitnessen.

Ook het fintessen zit in de lift. Er melden zich al meer ouderen aan, om hun conditie op peil te houden of te verbeteren.
Het bestuur heeft in 2018 12 keer vergaderd.
Er is steeds overleg geweest met de Multireffer, ivm de fitness.
Er is overleg geweest met de zwemleiders en medewerkers van Campanula
Het bestuur heeft de ledenvergadering van de ABOS (algemene bond ouderen Schagen) bijgewoond.
Verder is er regelmatig overleg met de gemeente o.a. over de subsidie voor het bewegen en zwemmen.
Kortom we zijn en blijven een vereniging die opkomt voor de belangen van onze leden en andere ouderen in de Zijpe.

Met dank aan alle vrijwilligers.
Voor rondbrengen Nieuwsbrieven.
De Bingo, de zomeractiviteiten, de creatieve middagen en de themamiddagen. De uitjes.
Ellie de Vogel